KOMPLife
..::cesty::..
Irsko 2010
©KOMP 1999, 2021

11.07.2010 neděle – 1066 km

Přibližně v 7:20 odjezd z Písku. V 13:30 již obědváme za Frankfurtem. V řízení auta se tentokrát již střídáme všichni – tj. 3 a tak to snad bude ubíhat a ujíždět rychleji. V 22:00 jsme u Dunquerk u trajektu. Pozeptali jsme se a na chvíli schrupli v autě.

12.07.2010 pondělí – 493 km

Ve 3:00 budíček a následně nájezd na trajekt.

Ve 4:00 odjíždíme.

V 6:20 (tj v 5:20 Greenwi. času) přijíždíme do Doveru. Veškerý další čas již uváděn v místním, tj. Greenw. čase. Projíždíme směrem na Londýn, chvílemi jsou slejváky. No co jsme mohli od staré dobré Anglie čekat.

Cca 13:00 lehký oběd u Staffordu.

Kolem 14:00 hodiny příjezd do Liverpoolu. Ubytování v F1 a procházka městem. Po nábřeží, kde je krom jiného muzeum Beatles, dále starý přístav. Našli jsme uličku s hospodou, kde Beatles začínali a při zpáteční cestě potkali stovky studentů mířících asi na promoci. Po návratu na F1 jsme se po 18:00 hodině navečeřeli, nachystali se na zítřejší přejezd, sbalili a spali.

13.7.2010 – úterý – 85 km

Budíček v 6:30 hod. Sbalení se a cca 7:15 odjezd na trajekt. Asi 7 km od F1 po hlavní silnici podél moře. Nájezd k nástupu na trajekt asi v 7:50 hod. V autě jsme posnídali. A pak už nalodění. Jeli jsme se společností P&Q . Stačí říct jméno a už registrují rezervaci (možná stačilo i číslo auta). Po umístění se na lodi na gauče v TV „oblasti“ jsme zjistili, že v ceně je i snídaně a večeře. Tak jsme si dali smažené brambory, topinky, páreček, volské oko, mexické fazole, kávu, džus atd. Pe si udělal sbírku různých kečupů a pálivých omáček. Odjezd se cca o půl hodiny opozdil. Jenom než jsme se dostali od Liverpoolských břehů, tak to trvalo hodinu. Celou cestu jsme strávili sedě u TV, vycházky na palubu, čtení a pospávání. V 16:30 večeře – vynikající: 1 kuřete, smažené brambory, rybí salát, zelenina, rajská polévka, krokanty…

A v 17:30 přistáváme. Průjezd Dublinem byl trochu pomalejší. Nicméně s levostranným ježděním se vcelku dobře vypořádáváme. Výjezd na horu Tara – historické místo – zvlněný zatravněný kopeček a spousta oveček. Poté za výrazného – občas stálého – deštš (my bychom řekli slejváku) přejezd k Newgrange. Bohužel již bylo zavřeno. Ke vstupu vedl chodníček pod stromy a ani na vlastní nebezpečí jsme se dál nemohli dostat. Náhle se ale objevil fotbalový trenér a vzal nás na protější kopeček u fotbalového hřiště, odkud byl vidět 5000 let starý „hrbol“ – stavba předků. Popojeli jsme pak kousek dál a po Petrovo nájezdu na pole jsme šli cca v 22:00 spát. A leje a leje.

14.7.2010 – středa – 241 km

Kolem 8:30 vstávání, zuby, převlékání atd. Odjezd do Monasterboice. Krásný hřbitůvek, zbytky kláštera, věž, velký kříž. Dále cestou směrem na Belfast.

Ve 14:20 zaparkování v centru Belfastu na College Square. Procházka k St. Amrés Cathesral, Clock Tower, na most Queen´s Bridge a zpět kolem City Hall. Cca v 14:45 odjezd směr severovýchod. Larne, podél vody. Glen Arm – u kostela (dětské hřiště). Carrick – a – Rede – visutý most nad mořem k ostrůvku. Mi a Pe se kousek po něm prošli. V Ballyvoy ubytování v hostelu Sheep Island view. Čtyřlůžkový pokoj s příslušenstvím. Vaření večeře v moc hezky vybavené veliké kuchyni – brambory erární, vepřová konzerva zahuštěná šusťákem. Po půlnoci spánek.

15.7.2010 – čtvrtek – 250 km

Vstávání cca 8:30 hod. Snídaně a chystání odjezdu. Před 10.hodinou odjezd podél pobřeží na Giant´s Causeway. Zaparkování a pěšky k obřím šestibokým hranolům. Poté přes Portrush dál.

Ve 14:00 hodin oběd na parkovišti. A dále s permanentními zastávkami na focení postup směrem na nejsevernější bod Irska – Malin Head. Úzkou silničkou průjezd mezi posledními známkami civilizace a zvlněnými kopečky okolo k parkovišti pod nejsevernějším výstupkem. Rozhled na moře a poté kousek sestup ještě více na sever až k průrvě. Pe se pokkoušel ji zdolat, ale raději byl odvolán dozorem. Odtud po pobřeží na údajně největší dunu v Evropě, krásně porostlou trávou. Ještě na pláži kousek dál večeře. A pak již na jih. Letterkenny a u národního parku Glenveagh NP, před jezery….. spánek. Kolem 22:30 hodin.

16.7.2010 – pátek – 234 km

Po brzkém ranním slejváku vstávání cca v 9:00 hod. Snídaně a odjezd dál. Po 10. Hodině příjezd do NP Glenveagh. Veliké parkoviště, Visitor Center, restaurace, Shuttle bus k hradu u jezera. Krátká procházka kolem jezera s krásnými výhledy a obrostlými borovicemi jakousi popínavou rostlinou. Pokračování směr jih. V Dunglow nákup v Lidlu. Cca po 10 km oběd.

Pokračujeme v cestě po stále užších a užších silničkách. Konečně jsme dorazili na parkoviště ( ne poslední) pod View Pointem u nejvyššího útesu v Evropě. Cliff – s nádherným rozhledem, ale pěkně silným větrem. Po cca 1,5 hodiny dlouhé vycházce návrat k autu a odjezd směr Donegal a poté Sligo. Zde jsme se ubytovali v Hostelu White… Poněkud zašlý nevybavený hostel, ale jakési postele tu byly, vařič vařil, voda občas tekla. K večeři jsme si dali špagety a šli spát. I když nás Petr nějakou hoďku zdržel, protože šel hledat wi-fi. Zjistil výsledky přijímaček. Pak jsme konečně usnuli.

17.7.2010 – sobota – 216 km

Vstávání před 8:00 hod. Snídaně, sbalení. Povídání se spolubydlícím – Němec, dále Američanky. V 9:30 odjezd na blízké pohřebiště – Carrowmore. Kupodivu jasno, ale chladno 11° - 13°C. Po prohlídce hrobů z let cca 5400 př.n.l. jsme odjeli směrem k dalšímu NP – Ballycroy.

Ve 14:00 hod. jsme dorazili k úplně novému Visitor Centru včetně nového, velkého a prázdného parkoviště. Poobědvali jsme a vyrazili do návštěvnického centra. Pěkná expozice, cestička s Viewing Pointem kolem kopečku. Odjezd směre Newport – železniční viadukt, Wesfort.

Kolem 17. Hodiny příjezd k hoře sv.Patrika (765 m.n.m). Výstup cca za 1:45 hod. nahoru, otočka a dolu. Během chvíle byl vrcholek v mraku a po příchodu do auta začalo opět lejt. Odjezd směrem k dalšímu cíli cesty. S menšími (většími) ztrátami navigace a cesty příjezd k jezeru v Delphi Mountains v sevření téměr 800 metrových hor. Zastavení na plácku cca 5m od vody, pod skálou a v 22:33 spánek.

18.7.2010 – neděle – 213 km

Vstávání cca 9:00, mytí, snídaně a výjezd směr Comremara NP. „Výstup“ na úpatí Diamand hory. Pokračování směrem na Galway – průjezd centrem téměř za aplasu diváků a doprovodu Gardy. Mili tam nějaký festival. Za Galway nás Petr opět navedl na „!šílenou“ zkratku před NP Burren. Ještě, že jsme před tím stačili chutě poobědvat. Nicméně vcelku kvalitní, ale uzounká asfaltka nás dovedla na krásnou vyhlídku na celý NP – kamenité skály, spoustu kamenných zídek. Poté jsme dojeli k Visitor Centru v Kilfenoře. Tam stál na parkovišti bus z Mladé Vožice. Pak jsme už cestovali k Mohérovým útesům. Zaparkovali jsme cca 0,5 km za oficiálním parkovištěm a přes pole jsme došli k návštěvnickému centru a k hradu nad útesy. Po návratu k autu opět oklikou po místních jednokolejkách jsme cca po 20.hodině odjížděli pryč. V blízkém městečku Liscannor se naskytla možnost příjemného ubytování. Pěkný pokojíček, se snídaní – snad – a výhledem na moře. Uvařili jsme si nudlo – polévku a kolem půlnoci (spíš v 1) šli spát.

19.7.2010 – pondělí – 261 km

Vstávání v 8:45. V 9 hodin snídaně – tousty, máslo, džemy, káva, čaj, džusy, kornflaky, ovoce, jogurty. Odjezd po 10. Hodině. Cesta přes Ennis, Limerick, Tarbert k Rattoo Round Tower (úzká kruhová věžička). Dále Tralee, nákup a směr poloostrov Dingle. Průjezd po pobřeží, pak průsmykem Connor pas (mlha, mraky), pod vrcholem 641 m.n.m. do městečka Dingle – objezd konce poloostrova k nejzápadnějšímu bodu Irska. Jídlo na parkovišti spolu s rackem a cca v půl jedenácté spaní.

20.7.2010 – úterý – 248 km

V 7:30 nucené vstávání, mytí. Racek už chtěl jet s námi a usadil se nám na střeše. Jízda kolem zálivu, cestou snídaně. Kolem ostrova Valentia. Výstup na menší průsmyk, jjezd serpentinami dolu k moři. Objezd výběžkku poloostrova Iveragh. Přes Waterville směrem kolem nejvyšší hory Irska, tzn. ve Snnemu vlevo, průsmykem nahoru, pak dolu. Bohužel asi špatně odbočeno. Zaparkovali jsme pánovi u domu a rozmočenými pastvinami (nebo rašeliništi) jsme se pokusili vystoupat na Carrantuohill, 1040 m.n.m. Bohužel cca 300 m.n.m. jsme neměli cestu a byli promáčení skrz boty. Sešli jsme zpět k autu a to už pršelo. Pokračovali jsme v jízdě směrem na Killarney a ve Fosse jsme se ubytovali v hostelu cca v 18:00 hodin. Byli jsme tu sami na 8mi lůžkovém pokoji, jen asi v 21 hodin přijeli nějací 4 týpky. Uvařili jsme si vrtule s konzervou, Pe kouknul na internet a před 23.hodinou jsme šli spát.

21.7.2010 – středa – 161 km

Vstávání po 9. Hodině, mytí, snídaně a v půl 11 odjezd přes Killerney. Napodruhé se povedla zastávka u Muckross House. Mi a Pe došli k Abey, O v obchodě. Přejezd k vodopádům Torc Waterfalls a Ladies View. Poté přes hory do Kenmare, Bantry a na Mizen Heaad. Bohužel staví zde most na přilehlý ostrov, Visitor Centr už bylo v sedm večer zavřené a tak se nedalo jít na vyhlídku. Mi a Pe přelezli plot a na úplný výběžek se šli kouknout. Poté pokus o uvaření polévky. A více méně se povedlo. Po polévce a buchtičkách pokračujeme směrem na Cork. V Ballydehopu měli pěkné parkoviště a tak jsme se cca v 22 hodin uložili k spánku.

22.7.2010 – čtvrtek – 415 km

Ráno drsný Mi-budíček v 7 hodin. Mytí, snídání a start směr Dublin přes Cork. Průjezd Corkem systémem jednosměrek, návštěva Tourist Informations. Dále většinou po dálnici. Zastávka v Rock Cashel – oběd na parkovišti. Vycházka k hradu a městečkem zpět. Dál postup směr Wicklow NP. Cestou „lehké problémy s navigací a střetem zájmů, nicméně do městečka Glendalough jsme kolem šesté večer dorazili. Visitor Centr nic moc, ale krásné kamenné kostely (zříceniny), věž… Pak už cesta na Dublin přes Graystones a Bray. Cestou žádné ubytování, tak jsme zkusili dle letáků Issaacs Hostel a následně Jacobs Hostel. Auto jsme museli zaparkovat za rohem, neboť 7-19 hodin jsou v centru parkovací hodiny. Ubytováni v 8mi lůžkovém pokoji, ale další spolubydlící přišli hluboko po půlnoci. Uvaření špaget, čaje a kolem půlnoci spánek.

23.7.2010 – pátek – 3 km

Vstávání kolem 8. Hodiny – O, Mi. Mytí a Mi odchod vařit čas. Cca v 8:30 snídaně a vzbuzení Pe. Dobrých 45 minut free breackfest – tousty, jamy, máslo, káva, mléko, džus, kornflaky. V 10:30 odchod na prohlídku města: viz mapa a GPS. Návrat cca v 19 hodin k autu. Zašli jsme do hotelu a alá agenti si v kuchyni uvařili polévku a čaj. Vyčistili jsme si na záchodě zuby a vrátili se k autu. Projeli jsme kousek městem k Fairview Parku a tam zůstali na parkovišti. Cca kolem 23 hodin jsme šli spát. Počasí bylo celý den moc hezké, polojasno a občas O v tričku a skoro pořád brýle.

24.7.2010 – sobota – 144 km

Přestože budíky nastaveny na 7. Hodinu, tak v 6:15 nás vzbudila Garda – v civilním autě. Běžné dotazy a pak odjeli. Kolem 7. Jsme se umyli, oblékli a po 7:30 vyrazili směr přístaviště. Bylo to cca 2 km a tak jsme si dali alespoň 1 kolečko navíc. V 8:00 hodin jsme se nalodili a pak seděli a seděli. V 9:00 snídaně – Pe 2x – opět fazole, párky, uzené, volské oko, smažené brambory, tousty, pití… V 9:29 odražení od břehu. A záhy začalo lejt. Pro změnu!

Čtení, spaní, luštění. Kolem čtvrté večeře – smažené brambory, ryba, 1 kuřete, rýže, omáčka, hrášek, mrkev, bramborová polévka, zelenina, různé koláče. Po pěkně drsném nábuchu jsme se přesunuli na palubu, protože se blížil Liverpool. Za cca 1 hodiny si Pe dal ještě hranoslky. Překonali jsme zdymadla a po půl šesté vyjeli na břeh. Směr Chester, Telford – Ironstone Bridge Gorge. Vycházka přes a kolem něj. Poté mytí a spánek na parkovišti mezi 2 karavany, vedle vysoké pece Furnace Bedlam, cca v 23 hodin.

25.7.2010 – neděle – 423 km

Budík kolem 8. Hodiny. Mytí a vaření snídaně u stolečku v parčíku nad lomem. Neznámo v kolik odjezd do Stradfordu upon Avon. Parkování u obchoďáku a mezi 11 a 13 hodinou procházka městečkem. Po návratu návštěva obchodního domu a poslední nákupy – 2 grilovaná kuřata, 2 tygrované chleby, 2 krabice mafinů. Přesun kousek za město a na dece u „stromečků“ jídelní orgie. Po čtvrté hodině Oxford, prohlídka hlavně St. John´s College a pak už šupito na trajekt. Dojezd do Doweru cca v půl jedenácté. Mi, Pe dorazili kuřata a v 23:25 nalodění. O půlnoci jsme vyrazili přes kanál.

26.7.2010 – pondělí – 1117 km

Za 2 hodiny, tj. 03:00 hod. LSEČ jsme byli v Dunquerke. Vysprchovali jsme se a šli spát na parkovišti u trajektu. Kolem deváté vstávání, vaření čaje, snídaně a po 10. Hodině hurá směr domů. Volili jsme trochu jinou trasu. Bohužel v Lille jsme si dali dva 15ti kilometrové okruhy po městě. Nicméně kolem 15:30 jsme byli v Lucembursku a to i s obědem.

Poté už po německých dálnicích do ČR. Před hranicemi nás ještě stopla německá Polizei – Pe jel 140 na 100, ale byli to naštěstí celníci a kontrolovali lidi a auta, ne dodržování pravidel. Za hranicemi, po oživení mobilu jsme dostali supr zprávičku. Brzy po ránu se narodila Terezka. A tak jsme to sešlápli, abychom byli co nejdřív co nejblíže.