Geo 2003

Přípravy

Poté co se Petr úspěšně protáhl školním i okresním kolem ZO, zvítězil i nad chřipkou a poté i na krajském kole ZO, nezbývalo než sehnat pár informací o celostátním kole. Po zkušenostech s okresním kolem češtinářské olympiády, o které Petrovi pro jistotu řekli až den poté, přestože se aspoň 5x ptal, rozhodli jsme se vzít organizaci do svých rukou. Ola získala výsledky z krajského kola z DDM a Mirek korespondoval e-mailem se sekretariátem PeF MUni v Brně, která měla celou zeměpisnou olympiádu na starost. Zde jsme Petra přihlásili na soutěž a následné ubytování. Týden před akcí dal Mirek ještě řeč s Valentou (učitelem zeměpisu na gymnáziu) a k tomu ještě s Kadeřábkovou (členkou nadačního fondu školy). V pondělí večer si Petr nachystal atlasy a další nezbytnosti, Mirek spacák a zásoby jídla. Pak Mirek ještě šílel z PC, ale nakonec CD vyloudil (a po návratu z Jihlavy i nový disk z ELO+) . Pak následoval zasloužený spánek.

29.04.2003 úterý

Odjezd se udál v 5.20 ze Žižkovky. Autobus spolehlivě zakotvil v Jihlavě v 7.40. Mapa Jihlavy určila směr a nohy Pe+Mi pak zkracovaly vzdálenost do cíle. Z autobusáku na náměstí, pak pod hradby, trocha bloudění kolem ZOO a už se šplháme do stráně pod sídlištěm. Pár zbabělých dotazů domorodcům a přicházíme postranním vchodem do ZŠ Otokara Březiny v Demlově ulici.

Ani zde to není jednoduché, ale nakonec nacházíme orientační cedulky vedoucí od hlavního vchodu k prezentačnímu stolku. Zde Petr dostává stravenku na oběd, rezervaci ubytování a proplacení jízdného. Mirek se po chvíli obrací s dotazem na dva pány, z kterých se vyklubou hlavní organizátoři soutěže - prof. Chalupa a ten druhý. Oba se s pochopením snaží vyřešit situaci vzniklou tím, že krajský koordinátor pro Budějovický kraj nekoordinoval. Nakonec vše dopadne O.K.

Petr si zatím prohlížel nástěnky ze ZŠ a výstavku učebních materiálů a map připravených v chodbě školy před třídami, kde proběhnou celostátní kola kategorií A-D. Petr se jakožto primán účastnil kategorie A. V 10.20 byla olympiáda zahájena. Zatímco se Petr snažil ve třídě, Mirek si prohlížel vystavená skripta a sháněl informace o GIS. Mezitím dorazila zástupkyně firmy ArcData Praha, firmy zastupující v ČR společnost ESRI s produktem ArcView. V 11.00 přistavený autobus odvezl doprovody do pedagogického centra na přednášku loňských vítězů kategorie D, kteří se následně zúčastnili mezinárodní zeměpisné olympiády v Jihoafrické republice. Mirek už putoval jakožto člen krajské výpravy. Z Tábora a ČBu dorazily sice dvě učitelky jako dozor (také nekoordinovaně), ale jedna odjížděla kolem 15.00, takže na spaní bylo volno. Nakonec zbyl i oběd a jízdné proplatili navíc, takže náklady byly pokryty takřka na 100%.

Přednášející studenti měli fakt dobrou úroveň znalostí i vystupování. Po přednášce byl přesun zpět do školy na oběd v mega dvoujídelně. Chvíli po obědě už do třídy vbíhali soutěžící kategorie A, vracející se z orientačního běhu. Petr vypadal spokojeně a v Mirkovi jen hrklo.

Po obědě se Petr vrátil do třídy jen pro věci a už se putovalo na Pávov, kde bylo zajištěno ubytování. Krátké rozdělování pokojů, vybalení věcí a prohlídka travnaté pláže a houpaček zaplnila čas před odjezdem do ZOO. Autobus vyložil část osádky na prohlídku jihlavského podzemí a se zbytkem chvíli bloudil, než našel optimální místo pro zastávku u ZOO.

Zoologická nás dost vzala. Přes omezenou velikost sem vtěsnali množství výběhů a terárií. Vše působí navíc dost přirozeně a útulně. Během hodiny a půl jsme prochodili celou ZOO a stihli ještě atrakce v dětském koutku. Pak v rychlosti ven zadním východem a cestou známou z rána vzhůru na náměstí pro pohledy. Do autobusu v místě srazu dobíháme na vteřinu. Na další zastávce přibíráme podzemí a pak hurá na Pávov na svíčkovou.

Po večeři následuje chvilka nervozity. Sedíme s výpravou z Chebu. Blíží se vyhlašování výsledků. Jako první je na pořadu kategorie A a v ní jako vítěz Petr. Překvapený pohled a pak gratulace, diplom a ceny. Večer pokračuje vyhlašováním dalších kategorií, ale my je vnímáme jakoby z dálky. Užíváme blažených pocitů a následně se přesouváme na repete "afrických" olympioniků, tentokráte v podání účastníka, který v poledne opět soutěžil v kategorii D a opět vyhrál. Kromě diapozitivů jsme tentokráte oblaženi i množstvím pohledů, několika fotoalbumy a spoustou zajímavých informací. Tma zhoustla a my si dáváme nanuk a vyrážíme na houpačku. Pak ještě zápas se sprchou na žetony a hupky chrupky.

30.04.2003 středa

V 6.15 je Mirek zase na nohou a v 6.35 už rovná Petra. Vyčistit zuby, sbalit a hurá na snídani. V 7.13 již odjíždíme městskou do centra a v pohodě přecházíme na autobusové nádraží, odkud v 7.40 odjíždí bus do Písku. Dopíjíme poslední kapky vody, pojídáme chlebík a kocháme se jak výhledy tak i pocitem vítězství. Petr se hned po cestě pouští do četby ceny v podobě knížky o GIS. Doma pak ještě před obědem instaluje ArcExplorer a zkoumá digitálně svět.

Zanedlouho dorazí Karla, která vyráží na kole do ČBu, zatímco zbytek po návratu Oly vyjíždí opačným směrem přes Borečnici a Vráž na Karlov. Batohy a spacáky jsou naloženy a času dost. Takže krátká zastávka u rybníku před lesem. Pak po známé cestě k mostu a už se vidíme na Karlově. Jenže ouha. Zapomněli jsme na loňské povodně. Z mostu zbyly jen traverzy spadlé doprostřed řeky. Přes říčku se sice napíná provazový most, ale s koly to bude horší. Nakonec přenášíme napřed bágly a následně riskantně i kola.

Na Karlově je zatím pusto, a tak vyrážíme zkoumat únikovou cestu. Za chvíli se vracíme a už z dálky vidíme auta - Martina, Vlasta s Jirkou a u nich poznáváme dva kluky s holčičkou, kteří nám nabízeli pomoc u mostu. Mirek s Petrem se chopí kolečka, pily a vyráží na dřevo. Po obloze se honí černé mraky a vypadá to na bouřku. Připravujeme dřevo ke krbu a venku vatru. Holky zatím vyrábí čarodějnou čarodějnici, kterou následně upalujeme. Stmívá se a my opékáme buřtíky a posloucháme zvučící dřevo. Vyhání nás až déšť kolem jedné hodiny popůlnoční.

01.05.2003 čtvrtek

Ráno jsme docela čilí. Dáme jen lehkou snídani a rozdmýcháme oheň. Pak cestujeme k mostu a zpět. Pouštíme se do lukostřelby a pak i do volejbalového mače. Následuje nohejbal a po něm oběd v podobě "jihlavských" chlebů, které Mirek dovezl zpátky. Jdeme prozkoumat druhý břeh a při zpáteční cestě trháme lano při houpání u mostu - naštěstí bez obětí. Trocha dohadů, než se pustíme do hraní ringa. Sportovní den uzavírá fotbal a pak jen rozloučení a cesta zpět. Tentokrát z druhé strany do Ostrovců a pak do Vráže. Tady už se těšíme na hospodu, kde jsme si včera dali dost dobré kornouty. Večeře to jistí a po sedmé jsme již doma. Karla už nás očekává.

Už to kvete

V pátek mají K+P sportovní den ve škole, Mirek na zahradě a Ola v práci. Všichni mají docela dost. V sobotu ráno vyráží Karla do Orlických hor na soustředění M&M z MFF UK a OMP do ČBu stěhovat před malováním. Ve vlaku zkoumáme změny v ceníku ČD, ale moudří z toho nejsme. V ČBu pořádný oběd, trocha stěhování, sekání trávy a v neděli v 15.15 na vlak. Loudání se mění v běh a tak jsme v 16.00 v Písku. Zase na pár dnů bude snad nuda. Sláva vítězům!