KOMPLife
..::cesty::..
Francie 1998
©KOMP 1999, 2021

Nápad podívat se do Paříže nám hlodal v hlavě už delší dobu. Na jaře se k tomu ale přidala představa Disneylandu. Napřed jsme prošli nabídky cestovek, ale pak jsme usoudili, že tuto akci zvládneme sami. A tak jsme vyrazili jednoho zářijového rána směrem na Paříž. Po cestě jsme plánovali navštívit Lucemburk. Nasměrovali jsme se tedy na Strážný a pak na Regensburg. Po německých dálnicích jsme se přehnali do Lucemburku, kde jsme kolem 17:00 zaparkovali kousek od centra hlavního města. Za hodinu a půl jsme prošli hlavní třídy a prohlédli si zezhora údolí a hrad. Na plácku u monumentu proti nacistické okupaci jsme udělali pár fotek na všechny strany a po cestě k autu nakoupili pohledy, které jsou zde nekřesťansky drahé. Bez problémů jsme prokličkovali městem, na výjezdu natankovali benzín, který je naopak příjemně levný, a uháněli k francouzkým hranicím. Ve Francii jsme se vyhnuli dálničním tahům a volným tempem se kolem desáté zvolna propracovali k Remeš, kde jsme v naprostém klidu mohli obdivovat perfektně nasvícenou katedrálu. Nejprve jsme ji obkroužili autem. Pak jsme zaparkovali před hlavní branou a celou tu nádheru ještě jednou obešli po svých. Před jednou ráno jsme již stáli několik desítek kilometrů před Paříží u silnice a chystali se na noc. Ta proběhla v klidu. Hustý déšť bombardoval až do ranních hodin střechu auta a nám se pěkně spalo.

Ráno bylo po dešti a my před rozhodnutím, zda zvolit směr Paříž a spolehnout se na to, že se počasí umoudří a že v sobotu bude azuro, nebo Paříž nechat na sobotu. Naštěstí jsme volili raději vrabce v hrsti a vyrazili hned k branám Disneylandu. Řádně posilněni jsme již v 8:00 byli u brány. Otvírali však až v deset, a tak jsme měli dost času na rozmýšlení. Rozhodli jsme se porozhlédnout se kolem. Vyrazili jsme zpět na dálniční přivaděč a objížděli celý komplex. Nejprve jsme se zastavili u stanice TGV a prohlédli si tento zázrak techniky. Od obyčejného metra se stanice moc neodlišovala, snad jen soupravy se svým klasickým doutníkovým tvarem vzbuzovaly respekt. Obešli jsme nástupiště a uvažovali o možnosti docestovat do Paříže právě touto soupravou. Ale zůstali jsme na zemi a skromně zase nasedli do našeho TGV. Teď jsme směřovali k místním hotelům. Náhodně jsme zvolili hotel Cheyenne v rančerském stylu. Po dotazu zda mají volno nás černý kovboj vpustil na parkoviště a přidělil nám parkovací kartu. Briskně jsme usoudili, že toto nebude naše kategorie a elegantním obloukem se připojili k právě odjíždějícímu cadillacu. Kovboj nás vyděšeně sledoval, ale než stačil tasit své kolty, byli jsme již na dálničním nájezdu. Opustili jsme experimenty a nasadili plný kotel k bráně parku. Zde již propouštěli vozidla na parkoviště. Ve frontě jsme si stačili přečíst parkovací kartu od kovboje, která umožňovala v den odjezdu z hotelu bezplatné parkování na parkovištích u Disneylandu . Když na nás přišla řada, směle jsme podstrčili slečně v pokladně kartu z hotelu a dostali volný lístek na parkoviště. Dobrých 40 franků. Pak už jsme jen projeli přes letišti se podobající parkoviště a vybrali si jedno z milionu parkovacích míst. Nahodili jsme batohy s celodeními zásobami a šli se bavit. A že to bude dobrá zábava, jsme zatím jen doufali. Mraky se proháněly po obloze ale zatím se dalo vydržet i v tričku. Nastoupili jsme na dopravní pásy, které nás popovezly několik stovek metrů k bráně vlastního parku. Ještě nebylo deset a hlavní brána byla ještě zavřená. Otevřené však bylo obchodní centrum Hollywood, kde jsme si prohlédli úleťácké výtvarné kreace a otisky rukou a bot několika mediálních robotů. Patnáct minut, které jsme měli na tuto akci, bylo až dost. Rychle jsme se přemístili k pokladně parku a bez možnosti úniku vyplázli dvakrát 210 a dvakrát 165 franků. Že to není vůbec přemrštěná cena za to, co vše park nabízí, jsme se již za pár minut přesvědčili. Prošli jsme hlavní třídou parku plnou obchodů a umně skrytých WC a dostali se podle plánku k prvním atrakcím. Sroubenou branou jsme vstoupili do země zlatokopů. Z oken na nás zíraly věrně odlité figuríny v nejrůznějších akcích a my jsme prošli na nábřeží, kde už postával čekající hlouček. Za ostrovem zahoukal parník. Stále jsme si ještě nebyli jisti, zda je všude volný vstup. Počkáme na parník a uvidíme. Čekání jsme si zkrátili focením a za chvíli jsme už byli na palubě. Posádka vypadala téměř skutečně a okružní jízda kolem Big Thunder Mountain v délce 20 minut nasadila laťku kvality atrakcí dost vysoko. Po cestě jsme pozorovali, že po ostrově jezdí vlak ala horská dráha, ale marně jsme přemýšleli, kudy se tam dostaneme. Ze břehu nás zdravil rybář se psem. Vše jako živé. Okružní jízda byla u konce a my jsme spěchali na další atrakce. Před námi byla dlouhatánská fronta na vozíky z dolů. Mirek s Petrem se prosmýkli zadem a za chvíli už nastupovali do uhelného vozíku, který je za děsného rachotu a rychlosti svezl do tmy pod jezero, aby je vyvrhnul na ostrově Big Thunder Mountain. Záhada s přemístěním byla vyřešena. Kolem vozíku vybuchovaly skály a syčela pára. Pár kliček na ostrově a zase do podzemí a na nástupiště. Petr měl divočin pro dnešek dost. Další atrakce Indiana Jones a Chrám zkázy byla určena stejně pro osoby větší než 140 cm, takže se jí tentokráte zúčastnily Ola s Karlou. Byla to několikaobracečka. Menší členové výpravy se zatím šplhali po Robinsonově stromě, bloudili podzemními bludišti a překonávali vodní překážky po provazových žebřících. Když jsme se zase všichni našli, postoupili jsme do země Pirátů Karibiku. Po prohlídce plachetnice jsme sestoupili do podzemí a podstoupili plavbu, při které jsme byli bombardováni obránci hořícího města a ohrožováni jednookými piráty vrhajícími se z mostů, pod kterými jsme projížděli. Než nás však stačili zlikvidovat, stačili jsme statečně uprchnout východem k další atrakci. Tentokrát byl na pořadu let vznášejícím se korábem nad zemí Petra Pana a Jamese Hooka. Pod námi se rozsvěcovala světla velkoměst, ve kterých proudil život, a míjely nás různé létající předměty. Šťastně jsme přistáli a rozhodli se využít okružní dopravy v podobě Pacifického expresu. Na nádraží už byly připraveny kufry, pošta a další náklad. Za chvíli už tady zastavoval vlak. Výpravčí nás nechal nastoupit a pak jen mávnul na strojvedoucího a už jsme supěli do další stanice. Odsud jsme se přesunuli do futuristického centra, kde mluvící robot uváděl holografickou projekci. Nesrozumitelnou francouzštinu nám sluchátka překládala do angličtiny či němčiny. Děj byl postaven na géniu Julese Verna. Odsud jsme se přesunuli do Autopie, kde jsme po klikaté dráze závodili po dvojicích ve dvou strojích. Liják nás před cílovou rovinkou řádně zchladil, a tak jsme rádi zaběhli do ponorky kapitána Nema. Když jsme se vynořili z několikakilometrové hloubky, přemístili jsme se k odpalovací rampě hyperkosmických raket. Celá stavba, viditelná už od brány, vzbuzovala patřičný respekt a v Petrovi patřičnou hrůzu. Přes nátlak Petr odolal. Letu se tedy zúčastnily jen dvě statečné pilotky. Průlet černotou kosmického prostoru spojený se šroubovitým pohybem by byl asi skutečně nad Petrovo síly. Po krátké exhibici jsme se tedy přesunuli do otáčivých šálků, kde jsme pomocí vlastní síly vyvolali trochu jemnější rotace. Už uklidněni jsme zabloudili spolu s Alenkou v říši divů v bludišti královské zahrady, abychom pak prozkoumali tajemný zámek. Následovala jízda minihorskou dráhou kopcovitou krajinou trpaslíků. Jízda ve člunu v kraji gigantů nám ukázala vnitřek další stavby. Pak už jen návštěva centrálního zámku plného různých obchůdků s cetkami. Rychle jsme proběhli a spěchali ještě jednou na vlak. Po cestě jsme minuli arabskou vesnici Sindibáda. Blížila se však zavírací hodina a atrakce už pouze dojížděly. Ani vlak už nehrozil a nám nezbylo než projít po svých hlavní třídou až k bráně. Ještě jsme se svezli na pohyblivých pásech a už jsme startovali z vyprázdněného parkoviště. Na kraji jsme si našli klidné místo a ubrali něco ze zásob. A pak hurá do Paříže. Tušili jsme, že vjezd do města bude asi trochu hlavolam, ale uklidněni pozdní hodinou jsme se rozjeli přímo do centra. Stěrače neměly sebemenší nárok na provazy deště, které doprovázely provazy světel kolon aut sjíždějících se na noční akce. Okamžitě jsme pochopili, že tady den právě začíná. S hrůzou jsme se prosmýkli kolem Seiny a zakroužili kolem Louvru, abychom zastavili přímo u hotelu Ritz. Lokaj parkující vznášedlo před námi nám dal dostatečně najevo, že jsou i vhodnější části města pro složení mokrých hlav. Otočili jsme tedy směr na satelitní čtvrti města a po pátém pokusu jsme zanedlouho našli hotel dle našich představ. Vybrali jsme si dvoulůžkový pokoj bez snídaně za přijatelných 230FF. Když však recepční viděl, že jsme ve čtyřech začal zase zoufale malovat a ukazovat, ale nakonec mu nezbylo nic jiného než vyjet s námi do pátého a sedmého patra a ukázat nám rozdíl v pokojích. Naše volba pak byla jasná. Třílůžkový pokoj s pěkným letištěm a velkou koupelnou za 290FF. Trochu nás potrápilo parkování, ale s pomocí recepčního jsme zvládli i to. Nanosili jsme bágly dovnitř a těšili se na zasloužený odpočinek. Bylo něco před jedenáctou. V recepci jsme ještě byli obdarováni pohledy Paříže a pak už jsme spokojeně zařezávali.

Není ani divu, že jsme spali jako dřeva a Petr pod sebou vytvořil přes noc pěknou mapu. Maskování moc nepomohlo. Raději jsme v tichosti zapískali odjezd. Recepční nás ještě vybavil kompletní sadou propagačních materiálů a pak už jsme ujížděli na Vítězný oblouk. Při hledání vhodného parkoviště jsme nakonec skončili v podzemní garáži na Champs Élysées Vyjeli jsme výtahem a pozorovali nízko visící mraky. Z mrholení byl během několika minut pěkný liják s vichřicí. Zapadli jsme do informačního centra a vybrali pár pohledů. Za deset minut jsme se už propracovávali proti větru kolem Vítězného oblouku dále k La Défense. Čtyři kilometry jsme zvládli za slabou hodinu. Sluníčko mezitím protrhlo mraky a příjemně nás osušilo. Obešli jsme moderní náměstí, nahlédli směrem na St. Germain a navštivili WC u McDonalda. Prohlídka několikapatrového křížení silnic, autobusových a vlakových nádraží a metra nám ukázala komplikovanost městské hromadné dopravy. Automaty na jízdenky vypadaly naprosto neřešitelně. Raději jsme opět zvolili nejjistější dopravu a vydali se po svých. Po cestě jsme poobědvali spolu s holuby a přemístili se zpátky k Vítěznému oblouku a pak k Eiffelovce. Z dálky viditelný display signalizoval počet hodin do konce roku (reklamně do konce tisíciletí, do Y2K, případně do konce světa). Klikatou frontu řádu 2 hodin jsme zkrátili na 40 minut. Pak jen zakoupit dvě dětské a dvě dospělé vstupenky do nejvyššího patra a už letíme do oblak. Namačkáni u předního skla výtahu jsme ztratili kontakt se zemí a pozorovali mravence ve frontě. V prvním patře jsme museli vyčekat dalšího hada. Několikrát jsme zatím stačili oběhnout celou konstrukci a obdivovali se kruhovému rozhledu na Paříž. Pak už z lidí na zemi zbyli jen tečky a my byli ve skleněné kukani na samé špičce věže. Uzavřeností prostoru a obrovskou výškou se však vytratila atmosféra reality a my byli jaksi až v nebi. Cesta dolů byla už citelně volnější. Promávali jsme však příležitost zůstat v teple restaurace a obchodů prvního patra a ukvapeně sjeli až na zem. Tady nás výtah vyhodil přímo do náruče přívalové bouře. S námahou jsme odběhli k druhému pilíři, kde se už tísnilo před dveřmi jakéhosi úřadu několik černochů. Přidali jsme se a sdíleli s nimi drobnou stříšku. Po patnácti minutách jsme se lehce promodralí vydali drobným deštěm dále do města. Na prvním rohu jsme se zastavili v boulangerii a nechali se omamovat vůní čerstvého pečiva a teplem uzavřeného prostoru. Bagety jsme si ale koupili až v jednom z mnoha dalších obchodů s výborným křupavým pečivem. Cestou jsme minuli Invalidovnu, kde jsme obešli dvůr obestavěný děly. Obtíženi nákupem jsme sestoupili na břeh Seiny a při pohledu na výletní lodě se zakousli do večeře. Déšť nás zahnal pod větve keřů. Jen co jsme slupli poslední drobky, postoupili jsme k Notre Damu. Tato stavba nepůsobila nijak monumentálně a lešení jí také krásy nepřidalo. Našli jsme značku Nulového bodu a pak už kmitali do Louvru. Vítr se utišil, mraky protrhly a slunce stojící nízko nad obzorem tavilo Eiffelovku v oranžové záři. Prošli jsme branou zámku a v posledních paprscích slunce sestoupili pod moderní jehlan na nádvoří. Osvětlený prostor nabízel pohled na mladšího bratra obráceného špičkou dolů. Vstup byl blokován koridory a my pozorovali zbytky zásob v našich batozích na monitorech detektorů. Obešli jsme podzemní prostory a posbírali propagační materiály. Na prohlídku se sem snad někdy vrátíme. Pak jsme pokračovali parkem směrem k malému Vítěznému oblouku a k náměstí Concorde. Na konci parku právě probíhaly oslavy aeronautiky a východ byl zablokován. V houstnoucím šeru jsme pozorovali skládání balónu a pak přeskočili přes zábradlí a pryč. Od náměstí Concorde jsme si prohlíželi řadu letadel vystavených stovky metrů podél Champs Élysées. Lampy prosvětlovaly noc a davy lidí proudily oběma směry. Propracovali jsme se až na křižovatku s naší podzemní garáží a pozorovali fronty lidí před kiny a nočními kluby. Svezli jsme se pod zem. Nyní bylo třeba natlačit do automatu sedmdesát franků parkovného. Padesátifrankovku to sežralo až napopáté a pak následovaly drobné. Vše šlo hladce až na poslední dvoufrank, který se bezmocně protáčel v automatu. Minuty mezitím plynuly a opakovaný pokus způsobil nový start parkovací doby. Zvonek do kukaně hlídačů nějak nefungoval a tak jsme se po převlečení (sledováni zajisté průmyslovými kamerami) vydali směrem k východu. Závora se naštěstí bez problémů zvedla a my ujížděli směrem k domovu. Za ohromujícího troubení klaksonů jsme si zakroužili kolem ukradeného obelisku na náměstí Concorde a pak už rychle na výpadovku. Hodiny ukazovaly 23:30 a my se vlekli šňůrami aut na výpadovce. Kolem jedné hodiny jsme byli konečně venku a zarazili u první benzínky. I zde nás čekal téměř neřešitelný problém. Obsluha zamčená za pancéřovým sklem totiž očekávala, že nejprve zaplatíme, nahlásíme druh benzínu a oni nám pak milostivě odblokují stojan a možná případně vrátí peníze. Náš postup byl přesně opačný a nechápavý pohled nám nezměnilo ani nesmyslné blábolení z amplionu nad námi, které nám mělo zřejmě pomoci se zorientovat. Po chvíli jsme se dovtípili, že tudy cesta nevede a naběhli na slečnu za okénkem. Ještě třikrát k okénku a ke stojanu a za povzbuzování místních voprudů jsme konečně uhasili naši nutkavou žízeň. Pak následovalo několik desítek kilometrů za slábnoucího provozu, abychom kolem druhé hodiny skončili na parkovišti u jakési samoobsluhy.




Za dvě hodiny byla v autě taková zima, že jsme se rozhodli popojet a přitopit. Ze zpáteční cesty jsme tak ukousli dalších padesát kilometrů. Zavírající oči nás však upozornily, že je třeba zarazit. Teď už se spalo až do světla. Ráno jsme našli místo na hygienu a občerstvení a v klidu dorazili do Nancy. Zlatá výzdoba bran u náměstí a skvěle upravené štíty budov se leskly v ranním slunci. S novými pohledy a fotkami jsme vyjeli dále směrem k Strasbourgu. Zde jsme zanechali auto na zákazu stání a vyběhli obhlédnout město. Mladší část družiny obdivovala malovaný kolotoč, Ola pak prozkoumala s foťákem střed a donesla pár pohledů. Státní hranice procházející středem řeky jsme překonali raději přes most. Následoval rychlopřesun kolem Mnichova zpátky ke Strážnému. Před půlnocí jsme už otáčeli klíčem v zámku našeho domova a těšili se na teplý čaj a měkkou postel. Bylo to prostě jako vždy super.


Main Street U.S.A. - Frontierland Adventureland - Fantasyland - Discoveryland - Pirates of the Caribbean - Casey Jr. - le Petit Train du Cirque Labyrinth - Mad Hatter's Cup - Videopolis - Le Visionarium - Space Mountain - Autopia - Orbitron - Le Chateau de la Belle au Bois - Dortmant Central Plaza
10,09,-13,09,1998 čt - ne
Strážný - Regensburg - Manheim - Luxembourg - Reims - Disneyland - Paris - - Nancy - Strasbourg - München - Strážný